Když Češi nakupují dárky pod vánoční stromek, tak je ve městě mela. Někdy doslova. Býváme totiž národem, který dle statistik nechává s oblibou řadu věcí na poslední chvíli, zvláště ty méně příjemné. A přiznejme si, že většina lidí nepovažuje pobyt v supermarketech za své hobby. Velká obchodní centra navštěvujeme obvykle kvůli jednorázovému nákupu na delší dobu, kdy se nákupní košík doslova prohýbá pod tíhou jeho obsahu.
Výhodou pravidelných velkých nákupních akcí bývá také jednoznačný seznam, co do košíku vložit, a tak putujeme mezi regály, sázíme tam mouku, vejce, mraženou a čerstvou zeleninu, koš se postupně plní a položky na seznamu se krátí. Jiná situace ovšem nastane v okamžiku, kdy máme vyrazit do města s cílem pořídit „něco někomu“. Nevíme přesně, co, a tak kvůli tomu musíme naběhat desítky kilometrů.
Předvánoční šílenství
My Češi se můžeme, co se týče předvánočního shonu, rozdělit do několika skupin. První z nich lze nazvat „lidé s rozmyslem“. Ti během roku myslí na své blízké poměrně často, a jakmile v obchodě zahlédnou cokoli zajímavého, co by je mohlo oslovit, v poklidu tu věc zakoupí. V předstihu ji pak doma uloží na bezpečné místo a stává se, že již na konci léta jsou všechny dárky nakoupené. Takových lidí je v Česku odhadem pouhé jedno procento.
Dalších pět procent lidí jsou tzv. „vyhledávači“. Některý den v roce se přistihnou, že mají chuť vyrazit na nákupy, anebo vyhledávat zboží v e-shopech na Internetu, a vzpomenou si při tom na vánoční svátky. Systematicky nakupují a tráví tím celý den, nakonec se jim většinou podaří být úspěšní.
Dnes poměrně početnou skupinu osmi procent Čechů lze nazvat „slevovými specialisty“. Ti nejsou motivováni Štědrým dnem vůbec a toto datum pro ně nepředstavuje žádné omezení. Naopak. Využívají povánočních slev právě k tomu, pořizovat spoustu zboží všeho druhu. Skupují, někdy i ve velkém, elektroniku, oděvy, parfémy, kosmetiku, potraviny,… a dopřávají sobě nebo svým blízkým vánoce v lednu.
Asi 3 procenta dospělých Čechů nenakupují vánoční dárky vůbec, zpravidla jsou to senioři, kteří žijí osamělým životem, a jejichž životní priority se posunuly kamsi nad rámec běžného komerčního světa.
A 83 procent obyvatel České republiky propadá pravému nefalšovanému předvánočnímu shonu. Bloumají mezi regály, dlouhé hodiny přemýšlí, co by vůbec připadalo v úvahu, tlačí je čas a nervozita, stres začíná nabývat chronické podoby a stupňuje se přeplněnými obchody a ulicemi, přecpanými parkovišti a hustým automobilovým provozem.