Co je to rozhodovací paradox?

Máte pocit, že byste chtěli zvýšit své zisky, případně víc lidí přesvědčit, aby u vás nakoupily? Není to žádný problém, stačí znát jednoduchý princip, který vám prozradím.
domácí zavařeniny s citrusy
Dlouhé roky jsem jezdil po bleších trzích, burzách a jarmarcích s poklady, které jsem nalezl na půdě. Sem tam se něco prodalo, ale nebylo to nic moc. Všiml jsem si, že všeobecně méně se prodávají malé věci. Napadlo mě tedy, že každou z nich zabalím zvláště do obálky a ty pak budu prodávat zalepené tak, že kupující vlastně nevidí, co si kupuje. Cena byla velmi symbolická a řekl jsem si, že to zkrátka zkusím. Kupodivu se docela zadařilo, nicméně jsem zjistil, že pokud vezmu s sebou na trh jen tyto obálky, prodám mnohem více. V té době jsem o marketingu a psychologii prodeje ještě prakticky vůbec nic nevěděl. Ve skutečnosti se mi povedlo odstranit takzvaný rozhodovací paradox.
Jde o to, že čím méně toho máte na výběr, tím spíše si něco koupíte. Zní to sice zvláštně, ale je to tak. Čím méně produktů budete nabízet, tím více jich prodáte.
Je to nejlépe doloženo jedním americkým pokusem, kde v jednom velikém řetězci supermarketů provedli jednoduchý pokus. Udělali ochutnávku marmelád a první den přinesli 24 různých druhů. I když se zastavilo ochutnat 60 % kolemjdoucích, pouze tři procenta lidí, kteří prošli okolo, si marmeládu koupili. Druhý den pak nabízeli pouze šest druhů džemů. I když se zastavilo pouze 40 % lidí, tedy o 20 % méně než den předtím, koupilo celých 35 procent! To je více než jedenáctinásobně více prodejů snížením sortimentu na čtvrtinu.
domácí zavařeniny
Čím více si můžeme vybrat, tím složitější pro nás výběr nakonec je a tím menší šance, že pořídíme nabízený produkt. Pokud tedy budete mít malý sortiment a budete se soustředit pouze na jeho prodej, s největší pravděpodobností zisky stoupnou. Napomoct vám pak můžou ještě i opakované prodeje zákazníkům, kteří váš produkt již jednou koupili a vyzkoušeli.
Mě to funguje, zkuste to a uvidíte sami!